CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday, February 3, 2012

~buah SYURGA~

Assalamualaikum...

tau x buah apa nie???


untuk pengetahuan mereka2 yang tak tau..gambar kat atas tue ialah buah tin kering..kalau yang segar plak gambar kat bawah nie..


buah tin segar


saja je aku godek-godek folder gambar lama..tetiba nampak gambar kat atas tue..teringat plak time makan buah nie..time tue kat rumah sewa zuha ngan aida..kat rumah diowrg ada sorang budak iran *sekarang dah pindah*..die la yang baak buah nie..

memula die bagi aku macam pelik je..buah apa pulak yang minah nie nak bagi aku makan..sekali die cakap nie buah tin kering..terus teringat yang aku pernah terbaca & dengar yang buah tin nie merupakan salah satu buah syurga..waaa.buah syurga nie mesti ada banyak khasiat kan..aku pun try la makan..xtualy rasa die biasa je cuma aku yang 1st time makan macam pelik sikit ar..

tapi bersyukur jugak laa..dapat jugak aku merasa buah tin even yang dah dikeringkan..aku tak tau ar kalau kat malaysia nie senang atau tak nak cari buah nie..x pernah pulak aku jumpa lagi..mungkin ada cuma aku yang tak tau..

tetiba tangan nie rajin menggoogle untuk cari maklumat pasal buah tin nie..try baca



Rahsia Keistimewaan Di Balik Buah Tin

Segala apa yang diciptakan dan dikaruniakan oleh Allah SWT mempunyai keistimewaan dan kelebihan tersendiri yang kadangkala kita sebagai manusia tidak dahun akan hikmahnya. Banyak diantara kita tidak mengetahui akan keistimewaan yang terdapat pada Buah Tin dan pentingnya untuk kesehatan, mungkin karena Buah Tin bukan berasal dari negara kita, tetapi dari negara Timur Tengah. Walaupun Buat Tin berasal dari Makkah, Syam, Palestina juga Mesir, tetapi juga diperkenalkan di Italia kurang lebih 2000 tahun yang lalu dimana berkembang dengan cepat melalui Selatan Eropa termasuk Yunani. Sampai di dalam Kitab Al-Qur'an juga terdapat surat khusus yang menyatakan tentang Buah Tin dan Zaitun, juga Gunung Tursina dan negeri Makkah yang aman (Al-Qur'an - Surat At-Tiin ayat 1-3). Jika direnungkan, pasti ada hikmah dibalik itu, mengapa Allah SWT telah berfirman dalam Al-Qur'an. Ini mungkin karena khasiat dan keistimewaannya yang tiada bandingnya dengan buah-buahan lainnya.


Menurut Imam Ibnu Al Jawziyyah, Buah Tin memiliki banyak khasiat, diantaranya dapat mengurangi penyakit sesak nafas, membersihkan hati dan limpa, juga pengencer dahak, serta memberi khasiat yang baik pada tubuh, sebagai langkah pencegahan untuk melawan racun di tubuh kita.


Nabi Muhammad SAW juga pernah bersabda, " Sekiranya aku katakan, Sesungguhnya buah yang turun dari Surga maka aku katakan, inilah buahnya (Tiin), sesungguhnya buah surga tiada keraguannya." (Hadis riwayat Abu Darba; Suyuti)

kredit SINI..kalau nak tau lebih banyak info boleh la klik link tue..atau kowrg google sendiri..banyak maklumat yang kowrg boleh jumpa...



gambar jelas sikit...





n0tasikuaku: antifei bila mau bagi i buah nie lagi????hakhak

5 comments:

cik loliy said...

alala ank buah manje aintie faiy ni mntak buah lagikk erk...haha

Noreul Basumi said...

hahahaha...
manja sangatkan aku...
mne la die skrg kan..
nak mntk buah tin nie..

Unknown said...

ske makan ni..ambe slalu beli yang dah packing kat seven eleven..campur ngan kismis, buah badam...pahtu ada plak buah tin kecik ni..best plak...jadi addicted..haha

waiem said...

Ambe baru beli aritu kat kedai Arab. We ols pangge Arab sbb penjual dia dari negara belah sana dan kedai dia semua jual barang makanan dari Timur Tengah secara borong. Lokasi kedai di Shah Alam

Memang suka makan buah ni yg kering sbb kalu tak silap salah satu makanan feveret Nabi

Noreul Basumi said...

hurmmm..nak try cari jugak laaa..
penah ritue terbaca yang buah nie jugak merupakan antara 10 makanan terbaik yang boleh diamalkan...