CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Saturday, December 31, 2011

bertukar no dihujung..tahun yang baru

Assalamualaikum....
k0mpem ramai yang wat entry pasal tahun baru juga kan...
x kisah la kan...aku pun nak jugak...

hurmmm sepanjang tahun 2011 banyak gak perkara yang terjadi kat aku..samada yang baik atau pun x berapa baik yang mungkin ALLAH telah rancangkan untuk aku bagi menyedarkan diri aku yang kadang kala terlalu leka..antaranya aku berjaya habiskan pengajian aku dan grad dengan jayanya.. berita kematian sese0rang yang dalam kenangan..cukuplah 2 tue je ..

dengan kehadiran tahun baru nie bermakna usia kita semua meningkat namun jangka hayat kita semakin pendek..dan kita tak tahu bila jangka hayat kita akan tamat..tapi aku akan tetap bersyukur dengan berubahnya angka pada umur aku nanti..sebab itu bermakna ALLAH masih bagi aku peluang untuk terus hidup..dengan peluang yang diberikan aku berharap aku akan lebih matang dan rasi0nal dalam membuat sebarang keputusan agar hidup aku lebih bermakna dan sentiasa diredhai 0lehNYA..


cerita dan ped0man untuk anda..kredit PUISI ONLINE..

          Ada seorang raja yg terkenal dgn kebijaksanaannya..

Dan pada suatu hari, Ia meminta tukang emasnya yg sudah tua renta utk menuliskan sesuatu di dlm cincinnya.

Pesan Raja : “Tuliskanlah sesuatu yg bisa kamu simpulkan dari seluruh pengalaman & perjalanan hidupmu, spy itupun bisa menjadi pelajaran utk hidup saya”.

Berbulan2 si tukang emas yg tua itu membuat cincinnya, lalu lebih sulitnya menuliskan apa yg dpt disimpulkan dgn sepotong kalimat sbg cermin perjalanan hidupnya tukang mas. Itu penting di cincin emas yg kecil itu.

Akhirnya setelah berdoa & berpuasa, si tukang emas itupun menyerahkan cincinnya. Raja tersenyum membaca tulisan di cincin itu: 
”THESE TOO, WILL PASS”
(“DAN YANG INIPUN AKAN BERLALU”).

Awalnya Raja tdk terlalu paham, setelah baca berkali2 baru faham makna tulisan dan merbah kepribadian Raja. 

Suatu ketika, tatkala menghadapi persoalan kerajaan yg pelik, akhirnya ia membaca tulisan di cincin itu & ia pun menjadi lebih tenang, 
“Dan inipun akan berlalu.” 

Tatkala ia sedang ber-senang2, 
ia pun tak sengaja membaca tulisan di cincin itu, lantas ia menjadi rendah hati kembali.

Betul! 
Ketika kita lagi punya masalah besar ataupun sedang lagi kondisi terlalu gembira, ingatlah kalimat itu, 
”Dan inipun akan berlalu.”

Kalimat ini, kalau direnungkan dgn bijak akan mengantarkan diri kita pada keseimbangan hidup. 
Tdk ada satupun yg Abadi. 
Jadi, ingat ketika kt punya masalah, 
tdklah perlu terlalu bersedih. 
Tp, tatkala kt lagi senang, nikmatilah dgn ucap syukur.

Ingatlah….
Apapun yg kita hadapi saat ini,
semuanya akan berlalu.
 
Semoga menjadi berkat untuk memberkati yg lain.

Marilah menjadilah orang yang:
• tetap SEJUK di tempat yg Panas…
• tetap MANIS di tempat yg begitu Pahit…
• tetap merasa KECIL meskipun telah menjadi Besar… &
• tetap TENANG di tengah Badai yg paling Hebat…



2 mengarahkan 1 untuk keluar


aku sayang keluarga aku..terutama mak ngan abah aku sebab mereka banyak berk0rban untuk aku.. adik-beradik, ipar duai dan anak sedara, dengan adanya mereka semua ar aku berjaya harungi setiap cabaran dan dugaan yang datang..mereka jugalah penawar dikala aku dalam kesedihan atau kemurungan..merekalah penceria dan penyelamat aku dari lemas sendirian di dunia nie..yang paling penting mereka sentiasa ada ketika aku amat memerlukan..aku tau mereka akan meny0k0ng dan mend0akan kejayaan aku setiap masa..keluarga adalah ubat terbaik untuk diri ini..sem0ga hari2 yang akan mendatang tahun depan memberi lebih makna kepada kami sekeluarga..juga hidup kami semua sentiasa dirahmati dan diredhaiNYA..SAYANG KAMU SEMUA SANGAT SANGAT SANGAT..SERIBU KALI SAYANG..SAYA TAHU KAMU SEMUA PUN SAYANG SAYA KAN..*tetibe saya plak*..(tak sabar mahu berjumpa dikampung menyambut tahun baru bersama2 nanti)...


0whh..tidak dilupakan buat teman2 yang banyak membantu diri ini..terutamanya r0omate tersayang yang tahan duduk satu bilik aku sepanjang tiga tahun belajar kat UKM iaitu etapenggaduh berdua zuha and aida*di0wrg nie r0omate*..anda bertiga memang banyak berjasa kepada diri ini..terima kasih banyak2..dan teman2 yang lain.






psst:  hari laz untuk tahun nie pun aku kene keje..tapi langsung xde keje..camn0 tue..b0ring giler seh!!!lastly aku layan tenet..layan bl0g, FB, cite "scent of a w0man", running man, y0utube n macam2 lagi..seyes b0ring..sebab rinie punye shipment aku dah settle kn sume d0cument die semalam..s0o laz day keje adalah seperti tidak bekerja ye kawan-kawan...




 
n0tasikuaku: azam tahun baru yang masih difikirkan dan ditimbang tara harapnya termakbul jua..segalanya kup0h0n dariNYA yang ESA...

2 comments:

cik loliy said...

selamat tahun baru awak terr...:)

la d0n$eja n0reul said...

selamat tahun baru juga yunk...